wtorek, 1 grudnia
Shadow

Bób — letni przysmak pełen witamin.

Bób to świetne warzywo, dodatkowo uwielbiane przez wielu. Wielu hoduje go w swoich przydomowych ogródkach. Zrywany i łuskany samodzielnie smakuje najlepiej. Bób mrożony obecnie można kupić przez cały rok. Dzięki czemu zawsze można go wykorzystać w kuchni. Zawsze, kiedy nadejdzie nas ochota na danie obiadowe z bobem w roli głównej. A warto, ponieważ bób należy do bardzo zdrowych.

Czy bób jest zdrowy?

Tak. Bób pod kontem żywieniowym jest dość kaloryczny. Jest również rośliną strączkową. Już niewielka jego zjedzona ilość zapewnia nam uczucie sytości. Dlatego jest polecany jako składnik do dani na diecie odchudzającej. Można z nim również przyrządzać zupy. Bób jest dobrym składnikiem białka oraz błonnika. Wspomaga odkwaszanie organizmu oraz dostarcza cennych składników mineralnych jak:

  • wapń
  • fosfor
  • żelazo
  • magnez
  • witaminy takie jak B1, B2, PP
  • niewielką ilość witaminy C

Bób jest ciężko strawny jak większość roślin strączkowych. Dlatego nie jest polecany osobą z wrażliwym żołądkiem. Nie zaleca się go również małym dzieciom. Osoby starsze również powinny go unikać. Pamiętaj, że duża ilość błonnika, który zawiera bób, może powodować wzdęcia brzucha i gazy.

Bób wiąże kwasy żółciowe w jelicie grubym. Tym samym obniża stężenie cholesterolu LDL we krwi. Dzięki dużej zawartości kwasu foliowego może zapobiegać występowaniu wad rozwojowych u płodu i wspomagać proces leczenie niedokrwistości. Ziarna bobu powinny być składnikiem diety osób cierpiących na choroby układu krążenia. Również kobiet w ciąży. Pod warunkiem jednak, że nie cierpią na cukrzycę ciążową.

Wartość odżywcza w 100 g bobu:

Witaminy

Witamina C – 0,3 mg
Tiamina – 0,097 mg
Ryboflawina – 0,089 mg
Niacyna – 0,711 mg
Kwas pantotenowy – 0,157 mg
Witamina B6 – 0,072 mg
Kwas foliowy – 104 μg
Witamina A – 1 μg
Witamina K – 2,9 μg

Minerały

Wapń – 36 mg
Żelazo – 1,50 mg
Magnez – 43 mg
Fosfor – 125 mg
Potas – 268 mg
Sód – 5 mg
Cynk – 1,01 mg

Jak przyrządzić bób?

Gotowanie bobu jest bardzo łatwe i nie wymaga skomplikowanych czynności. Wystarczy ugotować go do miękkości w osolonej wodzie z dodatkiem koperku. Gotowany bób będzie idealną bazą do wielu potraw. Ale można również jeść go samodzielnie, jako zdrową przekąskę.

Popularne dania z bobem to:

  • zupy
  • pierogi
  • makaron
  • sałatki
  • pasty kanapkowe

Jak widać bób gotowany, można jeść na różne sposoby. Może być składnikiem wielu letnich dań. Gotowany bób może być również samodzielną przekąską np. podczas oglądania ulubionego filmu. Możliwości jest wiele. Niestety to warzywo świeże jest sezonowe, dlatego warto sięgać po niego tak często, jak to tylko możliwe. Głównie z uwagi na jego właściwości odżywcze. Obecnie bób mrożony można kupić w sklepach przez cały rok. Jednak świeży bub gotowany smakuje wyjątkowo tylko jako świeży.